Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy S12 od Radomia do początku obwodnicy Puław (woj. lubelskie). To początek złożonego procesu, którego kolejnymi etapami będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, potem uzyskanie decyzji ZRID, a następnie rozpoczęcie prac przygotowawczych na przyszłym placu budowy. O ile będą pieniądze – bo o tym milczy zarówno inwestor, jak i przedstawiciele ministerstw.

Nałożył przy tym szereg obowiązków, które podczas realizacji i eksploatacji inwestycji musi spełnić inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Mają być wybudowane aż 63 przejścia dla zwierząt, w tym 34 przejścia dla zwierząt małych i płazów, 28 przejść dla zwierząt dużych i średnich oraz jeden most krajobrazowy. Całe przedsięwzięcie będzie objęte stałym nadzorem przyrodniczym, a w ramach postępowania zmierzającego do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) będzie przeprowadzona ponowna ocena odziaływania na środowisko. Ponadto rok pod oddaniu trasy kierowcom inwestor będzie zobowiązany do wykonania analizy porealizacyjnej. 

67km nowej trasy

Wybrany wariant preferowany (B – kolor brązowy – z podwariantem AB, aktualnie określony jako E) o długości ok. 67 km przebiega przez teren gmin: Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice).  

W ramach prac przygotowawczych do są wykonania jeszcze prace geologiczne i opracowanie materiałów przetargowych. Kolejnym krokiem, po pozyskaniu środków finansowych, będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy projektu i robót budowlanych, który zrealizuje inwestycję w systemie „projektuj i buduj”. 

W okolicach Przysuchy

Przypomnijmy, że w  maju oraz lipcu 2024 roku GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S12 od granicy województwa łódzkiego – do Przysuchy oraz odcinka Przysucha – Wieniawa. W toku są prace projektowe. GDDKiA szacuje, że w II kwartale 2025 roku do wojewody mazowieckiego zostaną złożone wnioski o uzyskanie decyzji ZRID.  Rozpoczęty przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka od granicy województwa łódzkiego do Przysuchy o długości 14,4 km. To pierwszy fragment S12 w woj. mazowieckim. Nowa trasa poprowadzić będzie przez teren gmin Gielniów i Przysucha.  Będzie to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości co najmniej 5 metrów.

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej jezdni, będzie skutkowała wieloma zmianami w swoim otoczeniu. Przebudowane zostaną w niezbędnym zakresie wszystkie drogi lokalne, które będą kolidowały z nową trasą, tak aby przywrócić naruszone połączenia drogowe i przywrócić dojazdy do posesji. Pojawią się nowe elementy infrastruktury drogowej przeznaczone dla pieszych i rowerzystów, a także liczne inne obiekty inżynierskie oraz systemy odwonienia i urządzenia ochrony środowiska.

Połączy Wschód z Zachodem

Droga ekspresowa S12 stanie się w przyszłości najkrótszym szlakiem z centrum kraju, przez Sulejów, Opoczno, Radom do Lublina i Chełma. Ułatwi podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a tym samym krajami Unii Europejskiej i Ukrainy. Początek drogi będzie się znajdował u zbiegu z autostradą A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego, a koniec na przejściu granicznym w Dorohusku. Obecnie można korzystać z blisko 94 kilometrów S12 w woj. lubelskim, od Puław do Piask, a w realizacji jest 70 z 75 kilometrów dalszego odcinka do granicy z Ukrainą.

Skip to content