Problemy z przelotem, zaniżonym standardem hotelu, brudną plażą czy niewłaściwym wyżywieniem to tylko niektóre z przykładów na to, co może pójść nie tak jak zaplanowaliśmy podczas naszego wymarzonego urlopu. W takiej sytuacji naturalnie rodzi się pytanie, kto ponosi odpowiedzialność za zmarnowany urlop?
W przypadku profesjonalnie zorganizowanego wyjazdu to organizator ponosi całą odpowiedzialność za nieprawidłowości, niezależnie od tego czy usługi turystyczne były wykonywane przez organizatora turystyki, czy też przez innych dostawców usług turystycznych (podwykonawców), którzy pomagają biurom w realizacji ich usług. Wówczas możesz żądać odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop bezpośrednio od organizatora usługi turystycznej.
Uwaga! Prawo do odszkodowania za zepsute wakacje oraz zadośćuczynienie to zupełnie odmienne instytucje prawne.
Odszkodowanie przysługuje wtedy, gdy wykupione przez nas wakacje nie były zgodne z warunkami umowy. Przy określaniu wysokości przysługujących nam roszczeń przydatna może okazać się tzw. Tabela Frankfurcka, w której wymienione są różne wady usług turystycznych oraz proponowane wysokości odszkodowania za niewywiązanie się z umowy przez przedsiębiorcę. Wysokość odszkodowania może wynosić na przykład za brak balkonu od 5 – 10 %, a za brak widoku na morze 5 – 10 %. Z kolei za hałas w nocy 10 – 40 % itd.
W przypadku szkody niemajątkowej, czyli krzywdy związanej z utratą przyjemności z wypoczynku, możesz żądać stosownego do okoliczności zadośćuczynienia. Zadośćuczynienie ma za zadanie zrekompensować Ci zakłócenie komfortu psychicznego i naruszenie prawa do spokojnego wypoczynku. Wysokość zadośćuczynienia może wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych lub nawet kilkunastu tysięcy złotych. Nie da się jednak określić sztywnych widełek dla wysokości zadośćuczynienia, ponieważ wszystko zależy od okoliczności konkretnego przypadku. Można oczywiście jednocześnie domagać się zadośćuczynienia i odszkodowania od organizatora.
Jak reklamować?
Po pierwsze zadbaj o dowody! Na miejscu rób zdjęcia, które udokumentują stan faktyczny. Zdjęcia powinny być wyraźne i ostre tych wszystkich przykrych niespodzianek, jakie zastaliśmy na miejscu.
Po drugie – dokumentuj wszelkie wydatki… Jeśli na miejscu zamiast obiecanego busa, musieliście korzystać z komunikacji miejskiej lub taksówek – za każdym razem pamiętaj o wzięciu biletu czy rachunku.
Po trzecie – w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas naszego wypoczynku, powinno się niezwłocznie zawiadomić o tym organizatora. W takiej sytuacji możemy już na miejscu zażądać usunięcia wszelkich niedogodności jakie nas spotkały.
Jeżeli po powrocie do kraju okaże się, że w wyniku działań organizatora to nie były nasze wymarzone wakacje, to zawsze można złożyć reklamację. Powinno się to odbyć jak najszybciej. W przypadku gdy biuro podróży, hotel, lub inny przedsiębiorca nie uzna naszej reklamacji albo w ogóle nie odpowie na naszą reklamację czy też zaniży wysokość odszkodowania lub zadośćuczynienia warto zwrócić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Sprawdź obiekt i biuro podróży
Chcesz wynająć pokój, kemping, skorzystać z noclegu w schronisku, motelu, hotelu, pensjonacie? Korzystasz z usług biura podróży? Sprawdź, czy działają legalnie. Na tej stronie: https://turystyka.gov.pl/ prowadzącej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki znajdziesz wykaz przewodników górskich oraz wykaz organizatorów szkoleń dla kandydatów na przewodników górskich. Sprawdzisz także, czy podmiot, u którego chcesz zakupić usługę turystyczną, znajduje się w odpowiednim rejestrze. Zanim jednak wybierzesz jakąkolwiek ofertę, koniecznie zapoznaj się z opiniami na jej temat. Rekomendacje zadowolonych klientów z pewnością pomogą w podjęciu decyzji o wyborze najlepszej propozycji.