* Gratisy, za które płacimy, inne ceny na półce, a inne przy kasie lub brak reklamacji przecenionego towaru – w takie pułapki można wpaść podczas wyprzedaży. Jak się przed nimi chronić?
– Najważniejszy jest fakt, wynikający wprost z przepisów prawa, że towary przecenione podlegają reklamacji, dotyczy to tak samo towarów kupionych na wyprzedaży. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z promocji lub z ekspozycji mamy więc takie same prawa jak podczas zakupów w cenie regularnej. Sprzedawca, który wprowadza inne zwyczaje, złamie obowiązujące prawo. Gdyby zakupiony towar miał jakieś wady, to na złożenie reklamacji mamy dwa lata i składamy ją najlepiej pisemnie w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Przypomnę tylko, że do zgłoszenia reklamacji trzeba mieć dowód zakupu, zwykle jest nim paragon, ale może być też faktura, potwierdzenie płatności kartą czy wyciąg z konta, a nawet – o czym mało kto wie – oświadczenia świadków, czyli osób, które potwierdzić, że taki zakup miał miejsce. Warto dodać, że do złożenia reklamacji wcale nie musimy przynosić ze sobą opakowania fabrycznego kupionego towaru, a sprzedawcy nie mogą tego od nas żądać.
Czy można zwrócić towar zakupiony w sklepie stacjonarnym?
Obecnie zwrot jest możliwy jedynie za zgodą sprzedawcy. Dawniej można było coś zwrócić do sklepu w terminie 7 dni, ale zgodnie z obecnym stanem prawnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów i bardzo często informują o tym wywieszki w sklepach. Jedynie duże sieci handlowe dają klientom możliwość zwrotu towaru nawet po roku od zakupu, chociaż pod pewnymi warunkami, na przykład nieodpakowania towaru, czy zachowania oryginalnych metek. W zamian możemy otrzymać zwrot gotówki, często w formie bonu na zakupy w tej sieci lub prawo wymiany na inny towar w podobnej cenie.
A jak wygląda sprawa reklamacji?
Reklamując wadliwy towar mamy prawo do jego naprawy lub wymiany, albo obniżenia ceny. Gdy wada jest istotna, możemy żądać zwrotu gotówki. Z kolei sprzedawca może proponować naprawę, na co warto się zgodzić. W przypadku reklamacji z tytułu rękojmi, dany towar może być naprawiany tylko raz, czyli po drugiej reklamacji możemy już zażądać zwrotu pieniędzy.
Na co jeszcze warto zwracać uwagę podczas wyprzedaży?
Zdarzają się pewne różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie. Warto wiedzieć, że obowiązuje cena na półce lub na metce. Niektórzy sprzedawcy oferują gratisy do jakiegoś towaru, ale zdarza się, że płacąc za dwie rzeczy przepłacimy, ponieważ dany towar bez takiego upominku jest tańszy. Na przykład kupując pastę do zębów, do której dołożono „gratis” szczoteczkę, zapłacimy więcej niż za oba produkty osobno. Każdy konsument ma prawo do bezpłatnej pomocy rzecznika konsumentów, który nieodpłatnie pomaga mieszkańcom w tego rodzaju sprawach. Rzecznicy konsumentów mają swoje biura w każdym starostwie powiatowym w całym regionie.